dagens tjafs.

morning people. inte för att göra någon bitter, men mitt jullov började redan kvart före tio. lyxigt värre. är dock inte den piggaste tomten i snickeboa eftersom min dygnsrytm är uppåt grantopparna, vilket fick min hjärna att somna klockan två i natt. för att sedan abrupt väckas klockan fem fastän klockan var barmhärtig med en väckningstid på halv sju. menmen än mår jag bra. inte klaga. det är jullov nu. var glad och lycklig och se till att du har det kanonkul men samtidigt ser till att bli överviktig och utvilad. dessutom ska du läsa till skrivningarna något förbannat. men du får inte stressa och bränna ut dej, nej för fan heller!

ett fanskap till dilemma som min pedantiska och omänskliga och otänksamma hjärna febrilt bearbetar. är som känt inte den bästa med att hålla mej till positiv stress. prestationsångesten och duglighetskraven är helt och hållet och helt för högt uppsatta. jag vet. im working on it.

idag är då dagen kommen. för min förhoppningsvis allra sista fotoperation. håller alla onda tår högt upp i luften. jag spretar ashårt med dem. så du underbart gudomliga hindu tågud där någonstans bakom alla regnmoln, snälla be en liten tyst bön för mina tår idag, okej? tack. och god jul på dej också fastän jag inte tror att du är tillåten att fira jul där långt borta bland dina hemknutar. en god jul ska du ändå ha. god jul.

på tal om julen och julaftonsfirande, få se hur idyllisk och rofylld vår jul blir. jag säger inte att vi grälat till och från om hela julstökeriet, men vi delar då verkligen inte våra brutalt olika tankar om julefirandet. det blir bara en asmaklig och överkokad soppa av det hela. för att ge lite smakprov av morotslådan kan jag klämma ur mej att mamaa som har ett komplicerat och invecklat förhållande till kristendomen dock är rena fundamentalisten när det kommer till jul. traditionell och övermäktigt julfirande och ”så som man firar jul” och ”så som alla andra gör på julen” så ska vi också banne mej ha det, samtidigt som nyskapande och kreativa tankar starkt efterlyses. efter att man sedan uttalat sin åsikt följer ett rabiat ”nej, så kan vi ju inte göra, det är ju jul!”. då väljer jag att svälja mina efterföljande goda svar på tal och känner hur det som skulle vara lättsamt och mysigt och roligt plötsligt blivit väldigt framtvingat, stelt och gravallvarligt.

broshan igen är nöjd med allt. bara han får många och svindyra presenter. och bara jag tar och vinner de där förbannade fem tusena åt oss. annars tar han julen ganska lättsamt. och när det kommer till papaa så är världen ytterst god bara vi inte spökar ut julefirandet allt för mycket. en liten skiva julskinka och tre plommon där på, och ögonen gnistrar och julen är förgylld och underbar.

mina ovälkomna åsikter får broshan och papaas munnar att brista ut i fåniga små oskyldiga och griniga leenden, när det får mamaas stubin att brännas vid ordentligt. alla mina smarta och kreativt nya inspirerande tankegångar trycks lågt ner och försöks kvävas. dock utan framgång.

härmed måste man väl börja avrunda, så som man gör i sverige, för att man alls ska hinna göra något vettigt av dagens många timmar och minuter som väntar. tjenamors säger jag och önskar alla små jävlar en fridfull jul.

och för att ännu muntra upp den dystra stämningen rådandes här slänger jag upp den här klockrena bilden som snurrar på facebook. ha det gött folks!

 

Kommentera

