det viktigaste med ämnet hälsokunskap?

vi lever i studentskrivningstider. har hört många historier om, hur ämnet i fråga personen ihärdigt präntar in på hårddisken sin, att  och hur ämnet kommer ut ur öronen på olika sätt. vissa drömmer konstiga drömmar med inslag, hela meningar, klara bilder eller dylikt från skolböcker de läst. eller så tänker man allt utifrån det ämne man ”är expert” på.

själv förundras jag över hur starkt jag blir påverkad av hälsokunskapen jag läser och lagrar för tillfället. i förhållande till andra skulle jag säga att jag nästan inte alls läser, men ändå gör jag omedvetna val som jag inte annars skulle göra, som är betydligt hälsosammare än mina vanliga vardagsvanor.

till exempel kom jag på mej själv för två minuter sedan att jag under de tre senaste veckorna nästan inte alls ätit kött. inte för att jag annars heller är någon storkonsument av produkter från det animaliska riket. men nu har jag inte haft någon lust eller extra behov av riktigt kött. proteindosen får jag från mjölk, ost, naturell jogurt, ägg, frön, fisk och kyckling. speciellt överraskad är jag att jag nu har enorm aptit på grönsaker, speciellt rotfrukter. mmm broccoli och morot. och purjolök och vanlig lök. och rödlök. och morot. och den där vita broccolin. kommer inte ihåg namnet just nu.

ett annat exempel är att utövandet av motion smakar mycket bättre nu än för en månad sedan. nu längtar jag till nästa gång jag får och har tid att motionera. speciellt förtjust har jag blivit i långa pass på punttisen och långa skogsturer med hunden vår söta varelse. speciellt punttis-stufferiet njuter jag enormt mycket av. och en helt ny grej som jag aldrig tyckt om, men som nu förgyller min kropp och själ: extremt långa och utdragna tänjningar. bokstavligt också. jag kan sitta och tänja i över en timme. helt lätt. och det är så himla skönt när det tar så förbaskat ont. och på en månad har jag blivit vig som ett grässtrå. är faktiskt lite stolt över min nyuppfunna vighet.

jag har också börjat ta bättre hand om mej själv. och jag tycker inte ens att det är så jobbigt, som jag tidigare gjorde.

en annan sak är att jag blivit mycket mer kritiskt inställd till media och hur relevant och tillförlitlig information är.

jag har alltid varit ganska bra på att värdera det omateriella och estetiskt vackra. jag har också kunnat se det fina och positiva i små saker. efter allt pluggeri har jag blivit ännu mer djupgående. nuförtiden tycks jag se, ordna och göra allt utifrån vad sinnena vill och säger. jag har börjat tänka mer med känslor och attityder, inställningar och personliga värderingar om helt vilka som helst vardagliga små sysslor, som förr sköttes av en mer förnuftig, eftertänksam, logisk, fixerad, smart, klok och allmänt hjärnkapacitets funktionsutnyttjande del av mej. med andra ord styrdes jag förr ofta enbart av min hjärna, medan allt jag gör och tar mej till numera styrs av förnimmelser av mer omätbar kaliber.

men det är väl det som är meningen. att man med hälsokunskapen som ämne vill upplysa människor om goda levnadsvanor. jag tycker bara det är lite småkomiskt och roligt att jag påverkas så här starkt och omedvetet. eller inte omedvetet, men jag behöver numera inte tänka och väga saker. – jag vet att det här är lite hälsosammare, men jag skulle inte orka nu med det, imorgon i stället och så vidare. nuförtiden väljer hela jag automatiskt det hälsosammare allternativet. och inte nog med det. jag trivs finemang med det. och jag mår finfint. dessutom har jag aldrig förr njutit så mycket av grönsaker och motion och tänjning som nu.

det är väl hälsokunskapens grundmål i läroplanen, eller något liknande åtminstone?

Kommentera

