snälla john blund, hjälp mej.

gårdagens tankeverksamhet höll sig inom ramen av ett ämne. sömn. eller rättare sagt min sömn. och mina påfrestande sömnsvårigheter. har i många många många många år haft sömnsvårigheter som i praktiken betyder att jag har svårt att somna, sover väldigt oroligt och vaknar många gånger per natt. dessutom har jag nyligen börjat drömma hemska mardrömmar om våld som jag tvingas se på, men inte kan göra något åt att förhindra. resultatet blir ungefär en femsex timmars ovälsoven nattsömn som inte räcker långt under den följande dagen. det resulterar också i en gnolande huvudvärk. nästan precis varje dag. är så van med konstant huvudvärk att jag till och med lärt mej att inte känna igen och tänka på min huvudvärk. den är min bundsförvant och högra sida, tyst och efterhängsen och följer med mej vad jag än gör.

under årens lopp har jag försökt skapa mej en omgivning och miljö, både inre och yttre, som hjälper mitt soveri på traven. det är få dagar jag är utvilad och inte känner mej trött, nu när jag faktiskt tänker efter. hela den vakna tiden och, med allt vad det innebär, blir, ganska självklart, lidande.

speciellt den här hösten skulle en god sömn betyda oerhört mycket för mej. med skrivningar och en hektisk vardag skulle lite energi i bagaget sitta fint. min superhjärna behöver näring. nu. mer än aldrig.

jag har funderat på allt jsg kommer på och försökt att ändra på så mycket som det går och är möjligt. här kommer listan på det som jag kommer ihåg att jag har gjort.

  • jag tittar inte mera på tv/ är vid datorn efter klockan nio på kvällen. försöker hålla hårt fast vid det. alla de bästa programmen kommer ju på tv från åtta och framåt, de har jag knapprat in i digiboxens lilla minne i hopp om att den ska banda dem.
  • jag har börjat yoga och allmänt stretcha om kvällarna så att muskelspänningar släpper och sinnesstämningen dämpas ner till en lugn och kontrollerad nivå.
  • jag har börjat äta mindre på kvällarna så att kroppen och matsmältningssystemet inte ska behöva arbeta så hårt, utan i stället kunna hjälpa till med att försöka underlätta insomnandet.
  • jag har börjat läsa urdrag ur romaner/ hälsosamma livsstils-coacher som ligger mej varma om hjärtat. allt för att tänka på något behagligt och för att finna njutning och avslappning.
  • jag har slutat göra läxor och skolgrejor sent om kvällarna, i hopp om att stressen stannar kvar mellan bokpärmarna.
  • jag har börjat vistas ute en liten stund varje kväll. frisk luft ska ju hjälpa kroppen att somna, är det inte så?
  • jag har en ögonbindel för att få synen svart. ibland öronproppar för att skingra bort ljudvågorna, men de är obekväma.
  • jag har många mjuka dynor som jag kan krama om, så att det blir bekvämt och skönt.
  • jag har börjat motionera mera och dessutom ännu mera kolla mitt näringsintag. sömn-motion-näring är ju som bekant en trekant som helst ska hållas i balans. har börjat tänka på den balansen nu. och praktisera den likväl.
  • jag har flyttat till ett lugnt, litet, kallt rum i nedre våningen. allt för att finna tystnad, mörker, kyla och frid och lugn och ro.

med mera med mera..

planen med mitt nya sovrum: jag har alltså flyttat min nattliga tid till mamas gamla arbetsrum som varit orört i många år. det är ett litet rum med stenväggar. det är under jorden, alltså är det ganska kallt där- finemang för mej som älskar att sova i kalla klimat. när man släcker alla lampor och stänger dörren blir där nästan kol svart. rummet är mest isolerat för ljud av alla rum i hela huset. där finns små fönster så att jag kan ha ett uppe om nätterna. det är ny städat och ganska dammfritt.

för att finna insomnandet skapar jag lugna och njutningsfulla moment för varje sinne, skillt för sej. ritualer som jag utför då jag försöker finna john blund.

  1. synen: rummet är nästan kolsvart. jag tänder många små ljus, i estetiskt vackra små lyktor. jag släcker dem innan jag ”ska somna”. lugn är sökeordet att uppnå.
  2. hörsel: poden äro nu fylld med den chill out musik som jag bland våra skivor kunde rota fram. med plupparna i öronen försöker jag skapa ett ihållande lugn bland nerverna.
  3. känsel: jag ligger på spikmatta omringad av en mången fluffig dyna. i det här avseendet försöker jag stilla mina livliga kroppsinpulser, som har det onekligen svårt att slappna av och vara orörligt stilla.
  4. lukt: tack vare den magnifika oljebrännaren skapar jag en luft full av kraft, som jag andas in och försöker sprida in i varje cell.
  5. smak: jag har märkt att jag somnar lite lättare om jag har smaken av mjölk i munnen i stället för smaken av tandkräm. därför dricker jag efter tandborstning först lite vatten och sedan en avslutande klunk med ekologiskt mjölk.
  6. om jag inte kommer fel ihåg så har människan bara (av dem vi definierar) sex sinnen. alla de resterande sinnena försöker jag, genom mediterande tankeverksamhet, få att slappna av och finna lugnet i nuet.
  7. för att ännu påpeka så är jag en människa som behöver lång och djup sömn för att kunna orka vara fri och glad nästa dag. själv föredrar jag niotio timmars sömn. dessutom är rutiner något som står min sömn nära. så allt för många vakande nätter betyder två veckor av ingen sömn. partypooper?

problem med sömn? nä inte alls. är det brist på genetiska stressförskjutande alleler jag har brist på? eller är det psykologiska faktorer som tar sej fysiologiska uttryck? är jag så känslig? gör jag ett för stort problem av det här? är jag hela tiden så stressad? kan jag aldrig helt och hållet slappna av? vad står i vägen? kan man testa på något jag inte ännu testat? sömnpiller?

det är klart att det går i bättre och sämre perioder. på lov sover jag bättre än under vardagar. är jag omedvetet så stressad och uppspelt under perioder av skola? varför har jag så förbannat svårt att slappna av? varför hjälper inte mina trixerier något nämnvärt mycket? varför tar det ett par timmar innan jag finner sömnen efter att jag lagt huvudet på dynorna?

ännu en sak som kanske är en delorsak till mina sömnproblem och vaknande med huvudvärk varje morgon: i går gjorde papa en ödesdiger upptäckt. när han skulle bära ner min madrass till mitt natterum, märkte han att undersidan av madrassen var helt svart. och luddig. och luktade pyton. min madrass var helt igenom gravmöglig. nasty. den har jag sussat på sedan jag var sex år. kanske en orsak?

som alla säkert märker så är detta ett enormt problem för mej. när jag ligger där i sängen och inte kan somna blir jag bara mer stressad, vilket inte underlättar insomnandet. dessutom hör jag klockan ticka framåt hela tiden. min sovtid tas ifrån mej varje sekund. jag måste somna nu. stress much? om någon har några som helst små förslag, så kläm mer än gärna fram dem hit. jag måste kunna få frid att sova. min kropp och själ behöver sova.

 

 

Kommentera

