att balansera skola och sommarlov.

nu har jag tänkt lite igen.

på våren tänkte jag nu nicole satsning. jag skulle öva finska och engelska över sommaren så att jag är fit for fight till studentskrivningarna. jag bad lärarna att få lite gamla studenttextdelar. jag fick två finska och två engelska. hej ho duktigt där nicole.

har jag gjort dem? ånej. på tisdagen börjar skolan. ojdå. dom kommer säkert att komma och fråga mej hur det gick och vifta mej facitet. näj.

men nu är det så att nicole har varit på sommarlov och på sommarlov är skola det minsta nicole tänker på. fastän det är studentskrivningar på hösten. för jag tror och nästan lite vet att jag klarar det finemang ändå. varför? jo för att jag har haft ett underbart sommarlov där jag varit mer avstressad än någonsin förr. jag tycker det också är att förbereda sig inför skolan.

jag är en liten människa som så många andra som tar stress av nästan allt och lite till. därför har jag haft som huvudmål att vara avslappnad i sommar. och det har jag lyckats med.

faktiskt så är jag inte så hemskt orolig och stressad över att jag inte läst och pluggat. för när man är lugn och inte överpluggadnerdrogad så tänker man klarare. jag får inte l men det är inte mitt mål heller. jag kommer igenom. hoppas jag.

jag har ju faktiskt varit på finskaabikurs. och jag har sett på britain’s next top model och sexycity som är på engelska med finsk text. varför plugga på det traditionella sättet när man kan plugga på ett mycket roligare och mer effektivt sätt vad det gäller mej på?

för det jag lärt mej med åren är att det viktigaste är att man ser till att man själv mår bra. sedan kommer allt annat. och det är inte egoistiskt att tänka så. det har jag lärt mej i sommar.

nu när skolan börjar då tänker jag börja plugga. men inte för mycket för då stressar jag ner mej. lite sådär passligt så att kropp och själ hålls stabila. i praktiken betyder adet att vara superallert på timmarna och suga in allting som en liten uttorkad svamp. på håltimmarna ska jag läsa hälsokunskap. men inte övermycket med sidmål framsatt åt mej. allt så där chill. jag tänker satsa på skolan på skoltid. det vill säga vardagar från klockan åtta till klockan fyra. sedan lever jag resten av dygnet utan en tanke på skolan. 

jag tror att praktisk inlärning många gånger är mycket effektivare och nyttigare för kroppen än teoretisk. därför har jag beställt hem finska cosmo. sedan börjar ju alla nya säsonger av serier på tv. finska och engelska check.

nu gäller det bara att försöka hålla mej till dessa regler. för det går så lätt att man ändå inbillar sej själv att stressläsande upp och ner och hela tiden på dygnet är det bästa inlärningssättet. självdisciplin är ordet. många kanske använder det omvänt.

nu nät jag har ett par timmar att slösa på vad fan jag vill så tänker jag försöka ta mej igenom ett engelskatextpaket. vi har ingenting gott i skåpena så får se hur bra det går. inte stressa om det inte går. ta det lugnt och bara gör det oberoende hur det går. okej?

för att få till den rätta stämningen har jag under inläggets skriveri lyssnat på lite lugn chillout musik. här kommer en vacker liten guldklimp. ibland rinner tårarna av denna fina sång. men nu fungerar den för att sänka pulsen och hjärtrytmen och för att få öronen och alla andra organ och sinnen att slappna av och njuta. lugn och lycklig av tonerna drar jag nu iväg och gör mitt engelskatextpaket.

2 reaktioner på ”att balansera skola och sommarlov.

  1. Du har så rätt om det där med välmående och att det inte är egoistiskt 🙂 Men det är faktiskt svårt att hålla sig till det du skriver… Men kämpa! 🙂 o du vet att vi stöder dj! så behöver du hjälp så vet du var du får tag i de! ❤

Kommentera

